De ene eiwitshake is de andere niet

Je kan er tegenwoordig nog nauwelijks naast kijken; de rekken vol met eiwitshakes in de supermarkt, bij de drogist of bij de apotheek. Het aanbod is ruim en varieert in prijzen, smaken en vormen. Hoe kan je er achter komen welke shake het beste past bij jou en je verwachtingen? We zetten even enkele belangrijke aspecten op een rijtje.

Vers ei of een zakje eiwitpoeder?

Vaak wordt de vraag gesteld waarom je zou kiezen voor een poederzakje met eiwitten als er ook genoeg voedingswaren beschikbaar zijn die boordevol eiwitten zitten. Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat de meeste dieetshakes enkel natuurlijke ingrediënten bevatten. Door strakke Europese wetgeving worden de richtlijnen voor voedingswaren goed opgevolgd door de producenten. Het is dus in die zin zeker niet “slecht” voor je om te kiezen voor een dieetpoeder. Als je dan ook nog bedenkt, dat je lichaam maar een derde van de tijd nodig heeft om een eiwitshake te verteren in vergelijking met een vast eiwitrijk product (zoals bijvoorbeeld een ei), wordt de keuze nog een stuk makkelijker. Des te sneller de vertering plaatsvinden, des te beter worden de voedingsstoffen in het lichaam opgenomen. Zodra je jezelf immers vragen gaat stellen over deze keuze zoek je ongetwijfeld naar methoden om de inname van eiwitten (voor afvallen of versterken van spieren) te verhogen. Het is dan een normale menselijke reactie om te kiezen voor het meest efficiënte en snelle resultaat.

Verschillende samenstellingen

Je keuze voor een eiwitshake is al gemaakt, maar dan komt het volgende dilemma: welke shake kan je het best kiezen? Op de verpakkingen, in de reclame en op internet lees je allerlei spectaculaire verhalen over supersnelle en haast ongelooflijke resultaten. De vraag is echter of dit realistisch is, en of het überhaupt verantwoord is. De zogenaamde crashdiëten zijn dan wel een oplossing als je in een recordtempo opmerkelijke resultaten wil bereiken; gezond zijn ze zeker niet. Informeer jezelf dus goed en houd alvast rekening met de volgende verschillen in de samenstelling van eiwitshakes:

  1. soja eiwit: een shake op basis van soja eiwitten wordt vooral gekozen door mensen met een koemelk allergie of lactose intolerantie
  2. whey eiwit: dit melkeiwit bevat de hoogste waarde van aminozuren die op natuurlijke basis voorkomen. Het zorgt voor een snelle vertering en daardoor ook de meest efficiënte opname van de stoffen in het lichaam
  3. caseïne eiwit: dit is het belangrijkste eiwit uit melk. In eiwitshakes wordt het meestal gebruikt in combinatie met het whey eiwit

En ook hier geldt: de prijs zegt niet alles. Lees goed het etiket en vergelijk de verschillende shakes om de juiste en meest verantwoorde keuze te kunnen maken.